Etik İlkeler Özlük Hakları
ANKARA 2010 ULAŞIM ÖNGÖRÜSÜ RAPORU BASIN VE KAMUOYU İLE PAYLAŞILDI
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2007-02-16
Güncellenme Zamanı
2007-11-23 14:37:26
Yayınlayan Birim
ANKARA

ANKARA‘DA ULAŞIMIN GELECEĞİ KARANLIK!

TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi 22 Aralık 2005 tarihinde Ankara‘da ulaşım alanında gerçekleştirilen uygulamaların bilimsel bir değerlendirmesinin yapılabilmesi amacıyla "Ankara‘da Uygulanan Ulaşım Politikaları ve Kente Etkileri" Sempozyumunu düzenlemiştir.

Şubemiz Sempozyumda sunulan bildirilerdeki bilimsel verileri derleyerek bir ulaşım modeli oluşturmuş, mevcut eğilimlerin değişmeden sürmesi ve ulaşıma ilişkin uygulamaların aynen devam etmesi durumunda Ankara Kentinin 2010 yılında ve sonrasındaki olası durumunun bir simülasyonu oluşturulmuştur. Simülasyon çalışmasının sonuçlarına göre:

· AŞIRI KENTSEL YAYILMA VE OTOMOBİL ODAKLI ULAŞIM POLİTİKALARININ ON YILLIK MALİYETİ: 9 MİLYAR DOLAR! Aşırı kentsel yayılma ve otomobil odaklı ulaşım politikaları sonucunda; Ankaralılar son on yılda toplu taşımda yaklaşık 9.000 (Milyon) km., otomobille yaklaşık 14.000 (Milyon) km. fazladan kat etmek zorunda kalmış, toplu taşımda fazladan 5 Milyar $ otomobilde fazladan 4 Milyar $ olmak üzere toplam 9 Milyar $ tutarında fazladan akaryakıt tüketimi gerçekleşmiştir. Son 10 yılda Ankaralıların ulaşımda harcadığı akaryakıt tutarının %20‘si üst ölçek plan yokluğunda ortaya çıkan aşırı kentsel yayılma ve otomobil odaklı ulaşım politikaları sebebiyle heba olmuştur! 2010 yılına gelindiğinde ne yazık ki fazladan harcanan akaryakıt maliyetleri 10 milyar dolar seviyesini aşacak, şimdiden önlem alınmazsa kayıplar geri dönülemez bir noktaya varacaktır.

· ARAÇ SAYISINDAKİ ARTIŞ HAVA KİRLİLİĞİNDE KENTİ DAYANILMAZ NOKTAYA GETİRECEK! Üst ölçek plan olmadan aşırı kentsel yayılma ve otomobil odaklı ulaşım politikaları sonucunda 2010 yılında otomobille taşınan yolcu sayısı toplam yolcu sayısının %25‘ini bulacak 1,5 milyon kişiyi bulacak bu da akaryakıt harcamasında %15‘lik, yolların otomobiller tarafından işgalinde %100‘lük, yatırım giderleri düşünüldüğünde %48‘lik, işletme giderleri düşünüldüğünde %24‘lık ve yaratılan hava kirliliği düşünüldüğünde %360‘lık bir artışa sebep olacaktır. Bu da kışları daha kirli bir hava, yapılan katlı kavşaklara rağmen daha fazla tıkanan trafik ve kıt kaynaklarımızın heba olması anlamına gelmektedir.

· YOLLARIN %80‘İNİ NÜFUSUN %25‘İNİ TAŞIYAN OTOMOBİLLER KAPLAYACAK! 2010 yılı sonunda Ankara‘daki toplam kayıtlı araç sayısı 1.400.000‘i aşacak, mevcut otomobil kullanım ve tüketim alışkanlıkları ve ekonomik koşullar dikkate alındığında bu rakam 1.500.000‘i bulabilecektir. Buna karşın araçların yol yüzeyinde işgal ettikleri alan %80‘i bulacak, gerekli önlemlerin alınmaması durumunda kent merkezlerindeki otopark sorunu ağırlaşarak devam edecektir.

· YOL GENİŞLETME VE KATLI KAVŞAKLARLA YARATILAN KAPASİTE YETERSİZ KALACAK! Yine 2010 yılına kadar Konya, İstanbul ve Eskişehir Yollarında yol genişletme ve katlı kavşaklar yoluyla yaratılan %40‘lık yol kapasite dolacak ve uygulanan yöntem daha fazla taşıt trafiğini çektiği için en az %30‘luk ek kapasite ihtiyacı doğacaktır. Ancak, yol genişletme vs. gibi uygulamaların birçok yerde gerçekleştirilmesi artık mümkün olmadığından bu kapasitenin sağlanabilmesi için çok daha büyük yatırımlara ihtiyaç duyulacaktır.

· ÖNLEM ALINMAZSA ANKARANIN EN ÖNEMLİ GELİŞME AKSI OLAN ESKİŞEHİR YOLUNDA HİPER-SIKIŞIKLIK YAŞANACAK! 2010 yılında: İstanbul Yolunun Ulus‘tan Anadolu Bulvarı Kavşağına kadarki kısmı, Eskişehir Yolunun ODTÜ Kavşağı kısmına kadarki kısmı, Konya Yolu‘na kadar merkez çeperindeki bütün yollarda trafik sıkışıklığı beklenmektedir. Merkezin batı ve güney yönünde ve Konya yolu doğusunda kalan bölgede ileri düzey sıkışıklık (hiper-congestion) denilen duruma yaklaşılması beklenmektedir!

· YAYALARIN VE DEZAVANTAJLI GRUPLARIN YAŞAMI DAHA DA ÇEKİLMEZ HALE GELECEK! Halen inşa halinde olan raylı sistemler hizmete sokulduğunda, zirve saatlerde Kızılay‘daki metro istasyonundan bir saatte 100.000 kişinin çıkması beklenmektedir. Bu insanların çıktıkları anda kullanacakları yaya mekanları, aktarım yapacakları toplutaşım olanakları şimdiden geliştirilmeye başlanmazsa 2010 yılı ve sonrasında Kızılay, özellikle Ankara‘nın raylı sistem bulunmayan kent sektörlerine ulaşmaya çalışan yayalar ve Kızılay‘ı kullanan kesimler için bir cehennem halini alacaktır.

SONUÇ

Bilimsel verilere dayalı olarak yapılan kestirimler, Ankara Kentinin 2010 yılından itibaren artık geri dönüşü olmayan bir yola gireceğini, vakit kaybedilmeden planlı bir kentsel gelişme ve ulaşım politikası uygulanmaya başlanmazsa mevcut yaklaşımların devam ettirilmesinin artık sorunu derinleştirmekten başka bir işe yaramayacağını göstermektedir.

Bilim adamları bu sorunların önüne geçilmesi için orta ve uzun vadede üç temel öneri getirmektedir:

1. Hiç vakit kaybedilmeden Ankara Kentinin, sürdürülebilirlik ilkesine dayalı, katılımcı, stratejik bir üst ölçekli bir nazım planının üretilerek uygulamaya sokulması.
2. Üretilen üst ölçekli plan doğrultusunda toplutaşıma ve yaya ulaşımına önem veren bir ulaşım ana planının yapılması.
3. Başta ulaşım yatırımları olmak üzere kentteki tüm yatırım kararlarının bu planlara uyarlılığının sağlanması.

Aksi halde 2010‘dan sonra Ankara ulaşımı da İstanbul gibi çözümsüz bir noktaya gelecek, kamu kaynakları sonuçsuz bir şekilde harcanmaya devam edilecek, kaybeden yalnızca Ankara değil Türkiye olacaktır.


TMMOB ŞEHİR PLANCILARI ODASI
ANKARA ŞUBESİ YÖNETİM KURULU

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>