Bilindiği üzere, yasal, yönetsel ve sosyo-ekonomik süreçler kentlerin gelişimi ve planlaması ile doğrudan ilişkilidir. Süreç içerisinde oluşan değişimler, mekan ve kentsel mekanı düzenlemeye yönelik politikaları da etkileyebilmekte olup, özellikle ülkemizde son yıllarda yapılan mevzuat değişimleri ile kamu yönetiminden kent yönetimine uzanan bir yeniden yapılanma biçimini ortaya çıkarmakta, beraberinde kentsel mekana, planlama sürecine ve kent yönetimine ilişkin sorunları beraberinde getirmektedir. Bu nedenle "Kent Yönetimi ve Planlama" üst başlığı altında gerçekleştirilecek olan Kolokyumda yaşanan gelişmelerin objektif bir bakış açısıyla tartışılması amaçlanmaktadır. Kolokyumda tartışmaların çeşitlenmesi amacıyla başta şehir plancısı meslektaşlarımız olmak üzere, ilgili meslek mensuplarını kolokyum da bildiri sunmaya davet ediyoruz. Kolokyuma bildiri ile katılımın yanı sıra, tema ile ilgili çalışmaları ve araştırmaları olan bilim insanları ile çeşitli kurum, platform ve derneğin çağrılı olarak katılımı sağlanacaktır. Bildiri sunmak isteyenlerin bildiri özetlerini 28 Haziran 2013 tarihine kadar aşağıda belirtilen iletişim adresinde olacak şekilde posta, faks, tercihen elektronik posta yolu ile iletmeleri beklenmektedir. Sunulacak bildirinin amaç, yöntem ve beklenen sonuçlarını içeren bir özeti şeklindeki (en fazla 1500 sözcük) bildiri özetleri Bilim Kurulu`na iletilecek, Bilim Kurulu tarafından yapılan değerlendirme sonuçları 15 Temmuz 2013 tarihinde bildiri sahiplerine ulaştırılacaktır. Kolokyumda, sunumu Bilim Kurulu tarafından uygun bulunan bildirilerin 30 Eylül 2013 tarihine kadar aşağıdaki iletişim adresine iletilmesi ve bildiri ile birlikte kısa bir özgeçmişin de ayrıca gönderilmesi beklenmektedir. Bildiriler fotoğraf, harita, çizim vb. görsel malzeme içeriyorsa metnin özgün biçimi yanında, salt metinden oluşan ve görsel malzemelerden oluşacak şekilde iki ayrı dosya halinde gönderilmelidir. Başvuruda bildiri sahibinin adı, soyadı, mesleği, çalıştığı kurum, görevi, adresi, telefon, faks, e-posta, bildiri başlığı ve sunuşta kullanılacak ek cihazlar belirtilmelidir.
8 KASIM DÜNYA ŞEHİRCİLİK GÜNÜ 37. KOLOKYUMU " KENT YÖNETİMİ VE PLANLAMA" ÇAĞRI VE BİLDİRİ DUYURUSU 6-7-8 KASIM 2013, İZMİR
Yasal, yönetsel ve sosyo-ekonomik süreçler kentlerin gelişimi ve planlanması ile doğrudan ilişkilidir. Bu çerçevede söz konusu süreçlerdeki değişimler, kentsel mekânı ve mekânı düzenlemeye yönelik politikaları etkileyebilmektedir. 20. yüzyılın son çeyreğinden, günümüze kadar olan süreç içerisinde küresel ekonomik ve politik yapıdaki değişimlerin ülkemizdeki yansımalarından biri de kamu yönetimi alanının yeniden yapılandırılması olmuştur. Kamu yönetimi alanında yeniden yapılanma ise, kentin ve günümüzde kırsal alanları da içine alan, "kentsel bölge" olarak tarif edilen alanların yönetiminde yeni yaklaşımların benimsenmesine neden olmuştur. Dünya`da, kamu yönetiminden kentin yönetimine uzanan yeniden yapılanma biçimleri, ülkemizde özellikle 2000`li yıllardan sonra yasa ve yönetmeliklerde gerçekleştirilen yeni düzenlemeler ile hayata geçirilmiştir. Bu çerçevede, Büyükşehir Yönetimi, Belediye Yönetimi ve İl Yönetiminde önemli değişimler yaşanmıştır. Ancak küresel pazarın nesnesi haline gelen kentlerimizde kentsel mekana, planlama süreçlerine ve kentin yönetimine ilişkin sorunlar varlığını sürdürmekte ve hatta kentlerin yönetim stratejilerine bağlı olarak avantajlı kesimler ile dezavantajlı kesimler arasındaki uçurum giderek büyümektedir. Dünya Şehircilik Günü 37. Kolokyumunda, 2000`li yılların başından itibaren yasalarımıza da yansıyan yeniden yapılanma sürecinin kentin yönetimi ve yönetim süreçlerinin mekânsal planlama üzerindeki etkilerinin neler olduğu konusunun tartışılması amaçlanmıştır. Büyükşehir Belediyesi Yasası ile önerilen yönetim sınırları nasıl bir mekansal, siyasal, ekonomik ve toplumsal ölçeğe karşılık gelmektedir? Büyükşehir sınırlarındaki kent parçaları ve yerleşimler, kentsel hizmetlerden hangi ölçekte yararlanmışlardır? Kentin makro ölçekteki planlama stratejileri ve uygulamaları alt bölgelere, hiyerarşik ve eşit olarak yansımış mıdır? Kentin yönetiminde; idari, siyasi ve planlama yönünden ne tür yetki kargaşası ortaya çıkmıştır? Büyükşehir belediyelerinin kentsel yatırım ve planlama yetkilerini kendilerinde toplamaları, "yerinden yönetim" ilkesini nasıl etkilemektedir. Büyükşehir sınırlarına dahil edilen kırsal alanlar ile doğal alanlar nasıl yönetilecektir? Yeniden yapılanma süreçleri ile vaad edildiği üzere kent yönetiminde demokratikleşme sağlanabilmiş midir? Halk, planlama süreçlerine katılabilmekte midir? Yeniden yapılanma süreçleri doğal çevrenin sürdürülebilir biçimde korunmasına ve yönetimine ne ölçüde katkı sağlamaktadır? Tarihi çevrelerin korunmasına yönelik olarak yerel yönetimler ve merkezi yönetim ne tür yönetimsel yaklaşımlar ve uygulamalar gerçekleştirmiştir? Kadınlar, çocuklar ve dezavantajlı grupların sorunlarının çözümüne yönelik olarak kent yönetimleri hangi uygulama araçlarını geliştirmişlerdir? Kadınları özgürleştirici politikalar hayata geçirilebilmiş midir? Söz konusu sorunların çözümünde sivil toplum kuruluşları etkinlik sağlayabilmekte midir? Özel ve kamu sektör ortaklıkları kentin hangi sorun alanlarının çözümünde başarılı olmuştur? Kentsel kültürün, kentsel ve kırsal kimliklerin yok olması sürecine nasıl bir karşı koyma önerilmektedir? Kent yönetimlerinde kentsel ve kültürel değerleri yok eden uygulamalara, sermaye yığılmalarına karşı kararlı bir irade var mıdır? Hukuksal ve yönetsel süreçlerde yaşadığımız değişim mekana nasıl yansıyor? Mekan üretimindeki yeni anlayışlar bize ve kentlere neler vadediyor, elimizden neler alıyor? Kolokyumun en önemli amaçlarından birisi, gözlemlenen bu yeniden yapılanma sürecinin kentin yönetimi ve planlanmasındaki etkilerini ve sonuçlarını değerlendirebilmek için belirtilen soruları yanıtlayabilecek örnekler üzerinden tartışma platformları oluşturmaktır. Yaşanan değişim sürecinin kentin yönetimi ve planlanması üzerindeki bir diğer önemli etkisi ise kent ölçeğinin değişimidir. Artık kentten daha çok, kent çevresindeki kırsal alanı da kapsayan "kentsel bölge" önem kazanmaktadır. Küresel ekonomik pazar, "kentsel bölge"yi önemli kılmış ve kentler, yeniden ölçeklendirmeye tabi tutularak yönetim sınırları değiştirilmiştir. Ülkemizde, 2004 yılında yürürlüğe konulan 5216 sayılı Büyükşehir Yasası ve 2012 yılında yürürlüğe konulan 6360 sayılı Yasa ile "büyükşehir" ya da "kentsel bölge" olarak tarif edebileceğimiz alanlara ilişkin yeni tanımlar geliştirilmiştir. Her iki yasada da, sınır belirlemelerinde yapay ve teknik ölçütler kullanılmıştır. 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu büyükşehirlerin sınırlarını, Türkiye`nin şehir planlama alanındaki zengin bilgi birikimine saygısızlık edecek biçimde pergelle çizilecek yarıçap ölçütü üzerinden belirlerken, 6360 sayılı Yasa ile yalnızca nüfus kriteri ve idari sınır dikkate alınarak, il sınırlarına dayanan sınır belirlemeleri gerçekleştirilmiştir. Böylelikle, 6360 sayılı yasa ile il sınırlarının "Büyükşehir" sınırı haline geldiği, büyük kırsal alanları ve köyleri de kapsayan bir "Büyükşehir" tanımı yapılmış ve bu sınırlar içerisinde kalan alanların tümü kentsel alan olarak kabul edilmiştir. Daha önemlisi, aralarında çok uzun yıllara yayılan belediyecilik deneyimine sahip çok sayıda belde, mahalle statüsüne geri çekilerek belediyeleri kapatılmıştır. Bu yerleşmelerin belediyecilik tarihinde yaptıkları hizmetlerin bir envanterinin oluşturulması, demokratik ve kültürel kayıplarımızın belirlenmesi ve belgelenmesi açısından önemlidir. Benzer biçimde, uzun yıllardan bu yana sahip olduğu köy tüzel kişiliği ile ülkemizdeki yerleşim ve yönetim kültürünün önemli bir parçasını oluşturan köyler de mahalleye dönüştürülmüştür. Yönetsel statüdeki değişim, kırsal alanın yönetimi ve mekânsal planlama stratejilerini de değiştirmiştir. Önümüzdeki günlerde, 6360 sayılı yasanın etkileri, uygulamaların gerçekleşmesi ile birlikte sosyal, ekonomik, politik ve mekânsal olarak çok daha yoğun biçimde hissedilecektir. Söz konusu değişime bağlı olarak, köylerin planlama süreçlerinin, sosyal yaşam ve geleneksel üretim biçimleri üzerinde etkilerinin tartışılması gerekmektedir. 1980`li yıllarda sosyal, ekonomik ve politika alanlarında yaşanmaya başlanan yeniden yapılanma sürecinin etkilerini, 2000`li yıllardan itibaren ülkemiz kent yönetimi ve planlama pratiğinde deneyimlemekteyiz. Değişim hem yönetimsel süreçlerde yaşanmakta, hem de kentin yeniden ölçeklendirilmesine neden olarak kentsel ve bölgesel ölçekte planlamayı etkilemektedir. Bu kolokyumda amacımız söz konusu değişim sürecinin etkilerini, sonuçlarını, risklerini sosyal, mekânsal ve politik açılardan tartışmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda aşağıdaki başlıklar altında bildiri sunumları beklenmektedir: •· Kent yönetiminde yeniden yapılanma •· Kent yönetiminde kuramsal modeller ve dünya örnekleri •· Çevresel sürdürülebilirlik ve kent yönetimi •· Yoksulluk ve dışlanma ile mücadelede kentin yönetimi •· Kent yönetiminde demokratikleşme ve katılım •· Kent yönetiminde toplumsal cinsiyet eşitliği •· Yerel yönetimlerde özerklik kavramı •· Yerele merkezi müdahale ortamında kentin ve planlamanın yönetimi •· Özelleştirme süreçleri ve kentin yönetimi •· Kültürel koruma ve kent yönetimi •· Büyükşehir yönetiminde yeniden yapılanma ve etkileri •· Büyükşehir/İlçe/Kırsal çatışması •· Metropol kentin yönetimi ve kentsel bölge •· Kent yönetimi ve planlamada yetki ve görev paylaşımı •· Planlamanın yönetimi ve mekânsal etkileri •· Kır-kent geçiş alanlarında planlama •· Kentleştirilen kırda planlama •· Yeni kentsel alan olarak doğal alanlar •· Kent yönetimi ve dezavantajlı gruplar
Kolokyum Takvimi:
* Kolokyum takviminde olası tarih değişikliklerini ve kolokyuma ait gelişmeleri Odamız web sayfasından ve sehircilik.org adresinden takip edebilirsiniz. NOT: Ekte kolokyum çağrı metni, bilim kurulu ve yürütme kurulu ile kolokyum afişi yer almaktadır.
ETKİNLİK SEKRETERYASI: TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi 1441 Sok. No:2 Çetindağ Apt. Kat:3 Daire: 11 35520 Alsancak - İzmir Tel: 0 232 422 28 90 Faks: 0232 4214190 E-posta: spoizmir@spo.org.tr Web: www.spoizmir.org
DÜNYA ŞEHİRCİLİK GÜNÜ 37. KOLOKYUMU BİLİM KURULU
DÜNYA ŞEHİRCİLİK GÜNÜ 37. KOLOKYUMU YÜRÜTME KURULU
|