Etik İlkeler Özlük Hakları
KARŞIYAKA 2. ETAP NAZIM İMAR PLANINA İLİŞKİN BASIN AÇIKLAMASI
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2014-02-19
Güncellenme Zamanı
2014-12-24 17:17:21
Yayınlayan Birim
İZMİR

 BASINA VE KAMUOYUNA

"PLANLAMA GELECEKTİR"

 

TMMOB örgütlülüğünün bir parçası olan Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi, meslek alanında yaşanan sorunlara karşı, Anayasal görev bilinciyle hareket etmekte, İzmir`de yaşamını sürdüren geniş halk kesimleri adına çaba harcamakta ve kentin sağlıklı ve düzenli gelişmesi için gerekli uyarıları yapmaktadır.

 

Planlama; mevcut durumun değerlendirilmesi ve kentlerin geleceğinin bilimsel yöntemlerle belirlenmesi, tasarlanması işidir.

"Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonu"  hazırlanırken, yürürlükteki uygulama imar planlarını doğrudan kabul eden bir yaklaşım; planlama esasları gereği doğru değildir. Planlama geleceği tasarlamaktır. Mevcut durumun tespiti ve değerlendirmesi önemlidir, ancak günümüz kentsel yaşamın sorunları değerlendirilmeden, potansiyellerle geleceğin kentlerini yaratmayı hedeflemeyen bir planlama anlayışı kabul edilemez. Mevcut durumun aynen plan diye kabul edilmesi, harita çıkartmaktan başka bir şey değildir.

Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonu`nda üst ölçekte belirlenmiş olan Sağlıklaştırma-Yenileme alanları plana işlenmemiştir. Plan mevcut sorunların tespiti ile geleceğin sağlıklı kentlerini oluşturmayı hedeflemelidir.

3194 sayılı İmar Kanunu, nazım imar planı hazırlanırken; kentin gelişme yönü ve büyüklükleri ile, ulaşım sistemini ve problemlerin çözümünün sağlanmasını ifade etmektedir. Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonunda "İzmir Ulaşım Master Planı" çözümlerinden faydalanıldığı belirtilmesine rağmen bu çözümlerin planlama alanına ilişkin yansımaları belirtilmemektedir. Ayrıca 1/25000 ölçekli İKNİPR`da tabiat parkının içerisinde kalan ana arter olarak belirlenmiş taşıt yolu nazım imar planında gösterilmemiştir. Mevcut bağlantı yollarının detaylı incelenmediği ve yok sayıldığı tespit edilmiştir. Yollar kentlerin ve bölgenin atardamarlarıdır. Geleceği tasarlarken ulaşımın konforlu ve sağlıklı gerçekleşebilmesi için hazırlanan planla; çevre bağlantılarına, kent içi harekete öneriler ve çözümler getirilmelidir.

Nazım İmar Planı gösterim tekniği olarak bölgesel veya ada bazında yapılması gerekirken, Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonunda plan yer yer parsel ölçeğinde detaylara inilerek yapılmıştır. Planlama noktasal bir çalışma değildir, aslında planlamanın gerçek adı "Şehir ve Bölge Planlama"dır. Kentsel sorunları çözmek ancak ve ancak çevresiyle birlikte değerlendirmekle mümkündür.

Nazım imar planı çalışmalarında Jeolojik-Jeoteknik ve jeofizik Etüdlerin yapılması zorunludur. Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonunda jeolojik-jeoteknik ve jeofizik etüdlerin etüdlere ilişkin herhangi bir bilgiye rastlanmamıştır. Plan yapılırken mekana ilişkin her türlü verinin değerlendirilmesi, geleceğin güvenli, sağlıklı kentlerini hedeflemek gerekir.

Plan Yapımına Ait Esaslara Dair Yönetmelikte; alan hesabında, planlamaya esas olan projeksiyon nüfusu dikkate alınır, gelecekteki nüfus dikkate alınarak plan kararları üretilir şeklinde belirtilmesine karşın, Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonun plan açıklama raporunda bu bilgi bulunmamaktadır. Dolayısıyla, kentsel, sosyal ve teknik donatıların mevcut durumundaki yeterliliğinin ve gelecekteki ihtiyacının değerlendirilmediği görülmektedir. Kentler insanların alt alta, üst üste yaşadığı; yalnızca konut ve iş alanlarıyla var olan mekanlar olmamalıdır. İnsanların yoğun kent dokusu içinde nefes alabilecekleri yeşil alanlara; sağlık, eğitim gibi temel ihtiyaçlarının karşılanacağı sosyal donatı alanlarına da ihtiyaçları vardır. Yasa ve yönetmeliklerle tanımlanmış standartlarların sağlanmasıyla ancak yaşanılabilir kentler ön görüsü yapılabilir. Aksi takdirde yapılan planlarla  mevcut sorunların çözümünden çok yaratacağı sorunlardan bahsedilebilir.

Söz konusu nedenlerden dolayı 16.09.2011 tarihinde onaylanan "Karşıyaka 2. Etap 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve Revizyonu"na itirazımız ve açılan davalar sonucunda; 3. İdare Mahkemesinin 06.02.2014 tarih 2012/1810 numaralı kararı ile; açıklanan nedenlerle, dava konusu işlemin İPTALİNE karar verilmiştir.

İzmir Büyükşehir Belediyesince, İzmir kentinin lehine olacak, mevzuata, bilime, kamu yararına uygun, katılımcı bir yaklaşımla odamızın itirazları ve yargı kararları doğrultusunda en kısa sürede yeni bir plan hazırlama sürecinde destek vermeyi sürdüreceğimizi, ancak kamu yararına ve İzmir‘in lehine olmayan tüm düzenlemelere karşı duracağımızı, İzmir`in korunacak değerlerine, hukuka, kamu yararına uygun hareket etme konusunda hassasiyetimizi bir kez daha vurgulamak istiyoruz.

Değerli basınımız aracılığıyla kamuoyuna önemle duyurulur. (19.02.2014)

 

 

TMMOB Şehir Plancıları Odası

İzmir Şubesi Yönetim Kurulu

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>