Etik İlkeler Özlük Hakları
SERBEST ŞEHİRCİLİK BÜROLARIMIZIN DİKKATİNE
HABERLER
Yayına Giriş Tarihi
2015-08-14
Güncellenme Zamanı
2015-09-15 11:15:59
Yayınlayan Birim
MERKEZ

Odamız 3710 sicil nolu üyesi Kadir Ceyhun KABAOĞLU‘nun sahibi ve  yetkili plancısı olduğu "C-Plan İmar Harita Gy.Değ.Müş.İnş.Mim.Taş.Jeoloji Ltd.Şti." tarafından Danıştay 8. Dairesi nezdinde 2014/4425 Esas no.su ile açılan davada; TMMOB Şehir Plancıları Odası  Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil,Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği`nin 14. Maddesi, 15. Maddenin ilk fıkrası, 16, 17 ve 18. maddelerine yönelik olarak, 19.02.2015 tarihli karar ile yürütmeyi durdurma kararı verilmiştir. Söz konusu karar Odamıza 31.07.2015 tarihinde tebliğ edilmiş olup,  Odamız yetkili organlarınca bu kararın kaldırılması için Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu‘na itiraz başvurusu da süresi içerisinde yapılmıştır.

İlgili yönetmelik maddelerinin yürütmesinin durdurulması kararını uygulama konusunu görüşmek için toplanan 14.08.2015 tarih ve 28/26 sayılı Yönetim Kurulu toplantımızda, Danıştay 8. Dairesinin 2014/4425 Esas sayılı kararı gereği, TMMOB Şehir Plancıları Odası  Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil,Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği`nin 14. Maddesi, 15. Maddenin ilk fıkrası, 16, 17 ve 18. maddelerinin yürütmesinin durdurulması kararının uygulanmasına, oy birliği ile; karar verilmiştir.

Bununla birlikte, Danıştay 8. Dairesi nezdinde 2014/4425 Esas no‘su ile devam eden davada, Odamız tarafından yürütülmekte olan mesleki denetim hizmetine yönelik olarak, TMMOB Şehir Plancıları Odası  Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil,Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği` nin; 14. Maddesi, 15. Maddenin ilk fıkrası, 16, 17 ve 18. maddelerinin yürütmesinin durdurulması kararının verilmiş olması; ancak mesleki denetim uygulamasına yönelik iş ve işlemleri tanımlayan, bunu Yönetim Kurulu‘na görev olarak veren diğer icrai nitelikteki Yönetmelik maddelerine ilişkin bir hüküm ya da gerekçe olmaması, bununla birlikte söz konusu kararın kaldırılması için Odamız tarafından Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu‘na itiraz başvurusunun yapılmış olması nedenleriyle; bahse konu davanın esas itibariyle sonuçlanmasına kadar, 2015 yılı 1. Yarıyılında uygulanmak üzere hazırlanan ve 02.02.2015 tarihinden itibaren yürürlükte olan Serbest Şehircilik Hizmetleri Mesleki Denetim Uygulaması (MDU) Ücretleri ve Uygulama İlkelerini tanımlayan tarifenin, söz konusu dava kararına istinaden yürütmesinin durdurulmasına; ortaya çıkan uygulama boşluğunun giderilmesi amacıyla Oda Ana Yönetmeliği ve  Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil, Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği`nin yürürlükte olan maddeleri çerçevesinde, Oda Yönetim Kurulu`nun görev ve yetkileri kapsamında serbest şehircilik hizmetleri işlemlerinde aşağıda belirtilen  düzenleme ve değişikliklerin yapılmasına karar verilmiştir.

Bu bağlamda; mesleki denetim uygulaması işlemlerinin hukuki dayanaklarını oluşturan ilgili kanun ve yönetmelikler incelendiğinde;

Anayasa`nın 135. maddesi ile 6235 sayılı TMMOB Kanunu`un belirtilen düzenlemelerindeki amaçlara dayalı olarak ve yine Anayasa`nın 124. maddesi hükmü uyarınca yönetmelik düzenleme yetkisi çerçevesinde, Odamız mesleki denetime yönelik uygulama ve icrai düzenlemeleri yapmakta, bu doğrultuda yönetmelikler çıkarmaktadır. Kanuni düzenleme ve  yönetmelikler, üyelerin mesleki faaliyetlerinde uymakla yükümlü olduğu kuralları içermekle birlikte aynı zamanda Oda yönetim kurullarının da üyelerinin faaliyetlerini denetlerken uygulamakla yükümlü olduğu düzenlemelerdir.

Bu kapsamda Şehir Plancıları Odası tarafından yayımlanan yönetmelikler ile "mesleki uygulamalarda kamu yararını, meslek haklarını ve etiğini korumak, müelliflik haklarını gözetmek, haksız rekabeti önlemek, mesleki sorumlulukları tanımlamak ve mesleki değerlendirmeye esas sicilleri tutmak"amaçlanmış bulunmaktadır. Bu amaç doğrultusunda yönetmeliklerle yapılan düzenlemelerde, Odamız üyelerinin hizmetlerini denetleme, işverenle ilişkilerini düzenleyici tedbirleri alma ve bu yönde çalışmalar yapma, üyelerin eser sayılan ürünlerinin korunması için gerekli düzenlemeleri yapma, asgari ücret tarifesi belirleyerek haksız rekabeti önleme ve piyasa koşullarını üyelerimiz lehine düzenleme görev ve yetkisi olduğu açıktır.

 

Tanımlanan amaç ve görevler doğrultusunda, meslek alanımızı düzenlemek için çıkarılan Odamız Ana Yönetmeliği`nin, yönetim kurulunun görev ve yetkilerinin belirtildiği 33. Maddesinin h bendinde; yönetim kurulunun görev ve yetkileri "üyelerin gerek kamu kuruluşları ve gerek diğer kurum ve kişilerle olan bütün mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak yasal esasları hazırlamak, bunlara uyulmasına sağlamak ve uygulamasını denetlemek, mesleki hizmetler karşılığı asgari ücretleri saptayarak bunların uygulanmasını sağlamak" şeklinde tanımlanmıştır.

 

Aynı şekilde, belirlenen amaçlar doğrultusunda tanımlanan görevlerin yerine getirilmesi için, meslek alanımızda çıkarılan yönetmeliklerden biri de "Şehir Plancıları Odası Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil, Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği"dir. Söz konusu Yönetmelik 29.05.2002 tarih ve 24769 sayılı Resmi Gazete`de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir. Uzun yıllardır uygulanan ve serbest şehircilik hizmeti veren tescilli bürolar tarafından uygulama birlikteliği içersinde yürütülen bu yönetmeliğin, her ne kadar bahse konu mahkeme kararıyla bazı maddelerine ilişkin yürütmeyi durdurma kararı verilmiş ise de; yukarıda açıklanan hukuki dayanak çerçevesinde mesleki denetim uygulaması açısından Yönetim Kuruluna verilen görev ve yetkiler aynen devam etmektedir. Odamız Serbest Şehircilik Hizmetleri, Büro Tescil,Mesleki Denetim ve En Az Ücret Yönetmeliği`nin yürürlükte olan 26. Maddesi`nde, Oda Yönetim Kurulunun yetkileri sıralanırken; aynı maddenin c) bendinde : "serbest şehircilik bürosunun yaptığı serbest şehircilik hizmetine Mesleki Denetim Hizmeti yapmaya..." şeklinde bir yetki tanımı açıkça belirtilmiştir.

 

Ayrıca, yine aynı yönetmeliğin, "Tanımlar ve Kısaltmalar" başlıklı 4.maddesinin k) bendinde, Mesleki Denetim Uygulaması açıkça tanımlanarak, temel uygulama ilkeleri tariflenmektedir. Mesleki denetim Uygulaması İlkeleri başlıklı 15. maddenin 2,3,4,5 ve 6. fıkraları ise; tüm detaylarıyla mesleki denetimin nasıl uygulanacağına ilişkin iş ve işlemleri tariflemektedir. Söz konusu yürütmeyi durdurma kararının içeriğinde bu fıkralara ilişkin bir gerekçe ve hüküm bulunmadığından, söz konusu düzenlemeler aynen yürürlüktedir. Bu nedenlerle, üyelerimizin işverenle olan bütün mesleki ilişkilerinde ortaklaşa uyulacak esasları belirlemek ve uygulamasını denetlemek ve üyelerimiz yaptığı mesleki hizmetler karşılığı alacakları asgari ücret tutarlarını belirleyerek haksız rekabetin önüne geçebilmek için; yukarıda açıklanan düzenleme  ve gerekçeler doğrultusunda ilgili mahkeme kararı esas itibariyle sonuçlanıncaya kadar; üyelerimizin hak ve çıkarlarını koruyan Mesleki Denetim Uygulamasının ücretsiz olarak yapılmasına karar verilmiştir.

 

Bununla birlikte; ilgili yönetmeliğin yürürlükte olan 15. maddesinin 4. fıkrası gereğince, planlama işleri için Serbest Şehircilik Bürosu ve plan müellifi Yetkili Serbest Şehircinin mesleki faaliyet yürütebilmesi için herhangi bir mesleki kısıtlılığının bulunmadığını, odaya kayıtlı olduğunu ve Odamız disiplin organlarınca herhangi bir yasaklama veya men durumunun olmadığını gösterir Sicil Durum Belgesinin, her planlama işi ile birlikte onay kurumuna teslim edilmesinin zorunluluğu nedeniyle;  İlgili onama kurumuna teslim edilmek üzere odaya kayıt için getirilen her planlama işi için, Oda birimleri tarafından 3 ayrı şekilde (Form-A, Form-B, Form-C)  düzenlenecek "Sicil Durum Belgesi"nin, tescilli büroların yetkili plancılarına verilmesine; yetkili plancıların, bu belgeyi her iş için ayrı ayrı ve güncel tarihli olarak Odadan almalarının ve onay merciine iş teslimi ile birlikte vermelerinin zorunlu olduğuna karar verilmiştir. Böylelikle odaya tescil veya kayıt yaptırmadan usulsüz olarak şehircilik hizmeti veren, mesleki kısıtlılığı veya cezası olmasına rağmen onay kurumlarına planlama işlerini sunan veya Oda en az ücretine uymayarak planlama meslek alanının ücret piyasasında haksız rekabete sebebiyet veren plancılar önlenmiş olacak; Üyelerimizin mesleki ve maddi çıkarları korunarak eşit rekabet koşulları oluşturulacaktır.

 

İlgili yönetmeliğin 11. maddesi gereğince, Serbest Şehircilik Bürolarının ihalelerde verdikleri her teklife, güncel tarihli ve ilgili kuruma hitaben düzenlenmiş Büro Tescil Belgesi‘ni Oda birimlerinden alarak teklifi ile birlikte,  ilgili kuruma vermelerinin zorunlu olduğuna karar verilmiştir.

 

Aynı yönetmeliğin 17. maddesinin de yürütmesinin durdurulması nedeniyle; planlama işlerine ait paftalara uygulanan "GÖRÜLMÜŞTÜR" kaşesinin kaldırılmasına; sadece tarih, proje kayıt numarası, ilgili planlama işine ve işlemi yapan Oda yetkilisine dair bilgileri gösteren; "KAYDEDİLMİŞTİR"  şeklinde bir ibarenin uygulanmasına; oy birliği ile; karar verilmiştir.

 

 

 

Bununla birlikte, 2015 yılı 1. Yarıyılında uygulanmak üzere hazırlanıp, 02.02.2015 tarihinden itibaren yürülükte olan Serbest Şehircilik Hizmetleri Mesleki Denetim Uygulaması (MDU)  Ücretleri ve Uygulama İlkelerini tanımlayan tarifenin de söz konusu dava kararına istinaden yürütmesinin durdurulmasına;

Bu doğrultuda, Oda tarafından uygulanan Belge ve Hizmet Ücretlerinin 2015 yılı 2. yarıyılı için, aşağıdaki tabloda yer alan haliyle güncellenmesine ve 17.08.2015 tarihi itibariyle yürürlüğe girmesine; oy birliği ile karar verilmiştir.

BELGE VE HİZMET ÜCRETLERİ

2015 YILI II. Yarıyıl

ÜYELİKLER

 

ÜYE KAYIT ÜCRETİ

30,00 TL

ÜYE KİMLİK KARTI

30,00 TL

ODA ÜYE BELGESİ

30,00 TL

SERBEST ŞEHİRCİLİK BÜROSU

 

SERBEST ŞEHİRCİLİK BÜROSU TESCİL BELGESİ

50,00 TL

SERBEST ŞEHİRCİ ODA ÜYE BELGESİ

50,00 TL

SERBEST ŞEHİRCİLİK BÜROSU KAYIT BELGESİ / İLK TESCİL

500,00 TL

SERBEST ŞEHİRCİLİK BÜROSU TESCİL YENİLEME

400,00 TL

SİCİL DURUM BELGESİ (Form A)*

150,00 TL

SİCİL DURUM BELGESİ (Form B)*

2.000,00 TL

SİCİL DURUM BELGESİ (Form C)*

2.500,00 TL

ODA ÖDENTİLERİ

 

ÖDENTİ (AYLIK)

17,00 TL

ÖDENTİ (YILLIK)

204,00 TL

YABANCI UYRUKLU ÜYELER

 

YABANCI UYRUKLU GEÇİCİ ÜYE KAYIT ÜCRETİ

300,00 TL

YABANCI UYRUKLU GEÇİCİ ÜYE ÖDENTİ (AYLIK)

40,00 TL

YABANCI ÜYE ÖDENTİ (YILLIK)

480,00 TL

BELGE ONAYI

 

BELGE ONAY ÜCRETİ

30,00 TL

 

SİCİL DURUM BELGESİ (Form A)* ; Her tür ve ölçekteki plan değişiklikleri; Çevre Düzeni Planı Değişikliği, Nazım İmar Planı Değişikliği, Uygulama İmar Planı Değişikliği, Koruma Amaçlı İmar Planı Değişikliği işleri ve kent bütününü kapsamayan kısmi ve dar kapsamlı kentsel tasarım projelerinin onay kurumuna tesliminde, her bir iş için ayrı ayrı ve bir kereye mahsus verilmek üzere düzenlenecek belgedir.

SİCİL DURUM BELGESİ (Form B)* ;Her tür ve ölçekte; Nazım İmar Planları, Uygulama İmar Planları, Revizyon İmar Planları, İlave İmar Planlarının onay kurumuna tesliminde, her bir iş için ayrı ayrı ve bir kereye mahsus verilmek üzere düzenlenecek belgedir

SİCİL DURUM BELGESİ (Form C)* ;Bölge düzeyindeki planlama hizmetleri,(1/250.000 - 1/500.000) ölçekli mekansal strateji planı , (1/100.000- 1/50.000) ölçekli bölgesel, il ya da havza düzeyinde çevre düzeni planları, il gelişim planları, turizm master planları, (1/25000 - 1/50000) ölçekli bütünleşik kıyı alanları planı, 1/25.000 ölçekli; alt bölge planı, büyükşehir nazım imar planı ve uzun devreli gelişme planları, ayrıca alan yönetim planlarının onay kurumuna tesliminde, her bir iş için ayrı ayrı ve bir kereye mahsus verilmek üzere düzenlenecek belgedir

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>