Etik İlkeler Özlük Hakları
5 OCAK STADYUM ALANININ YERİNİ KONUT VE AVM ALANINA DÖNÜŞTÜREN PLAN DEĞİŞİKLİĞİ İÇİN ADANA ÇEVRE VE ŞEHİRCİLİK İL MÜDÜRLÜĞÜNE İTİRAZ ETTİK.
HABERLER
Yayına Giriş Tarihi
2013-05-11
Güncellenme Zamanı
2013-05-11 11:27:29
Yayınlayan Birim
ADANA

 Adana ili Seyhan İlçesi, Reşatbey Mahallesi, 1381 ada, 1, 2, 3, 4, 14, 15, 16, 17, 19 ve 58 nolu parsellerde Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ile ona uygun 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı 644 sayılı Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname hükümleri ve 3194 sayılı İmar Kanununun 9. maddesi uyarınca Çevre ve Şehircilik Bakanlığının 01.04.2013 tarih ve 4980 sayılı Olur`ları ile re`sen onaylanmıştır.

 

Onaylı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı ve 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı paftaları ile Plan Açıklama Raporları 3194 Sayılı İmar Kanunun 8. maddesi ve Çevre ve Şehircilik Bakanlığı (Mekânsal Planlama Genel Müdürlüğü)`nın 08.04.2013 tarih ve 5264 sayılı yazısı gereğince 11.04.2013 tarihinden itibaren 30 gün süre ile Çevre ve Şehircilik Adana İl Müdürlüğü`nde askıya çıkarılmıştır.

 

Söz konusu plan değişikliği sahasının önceki imar planındaki kullanımı Kentsel Spor Alanıdır. Bu mevcut imar planı kullanımı yukarıda verilen süreç ile halen kullanımda olan kentsel spor alanı yerine konut ve ticaret yapılmak amaçlı plan değişikliği yapılmıştır.

 

Konut ve Ticaret Alanı değişikliğini kapsayan alan yaklaşık olarak 43.500m2 olarak kadastro paftalarından temin edilmiştir.

 

Şehircilik literatüründe, Stadyum, kapalı spor salonları, parklar, yeşil alanlar ve rekreasyon alanları gibi sahalar açık ve yeşil alanlar olarak değerlendirilmektedir. Bu alanları planda önerirken aşağıdaki amaçlara ulaşmak için yer verilmektedir.

·         Kentin rüzgar yönü dikkate alınarak hava dolaşımının oluşması,

·         Deprem, sel, yangın v.b doğal afetlerde bu alanların öncelikle

- toplanma merkezleri olarak çadır kent gibi geçici yerleşimler ile

- afete müdahale alanları için makine parkı, kullanımlar için alan oluşturulması. ( Bu cümleden hareketle, çeşitli kentlerimizde olan depremlerde kapalı spor salonlarında vatandaşlarımızın konakladıkları da unutulmamalıdır.)

 

Ayrıca 22.01.1940 Yılında Prof. Herman Jansen tarafından yapılan aşağıdaki plan örneği incelendiğinde söz konusu bölgenin (mavi halka) doğu- batı ve kuzey- güney yönlerinde hava

 

dolaşımını sağlayacak geniş bir yeşil alan koridoru olarak önerildiği ve büyük ölçüde de uygulandığı görülmektedir.

Adana kent merkezinde kalan stadyum alanının kent dışına çıkarılması olumludur. Ancak yerine 1940`larda yaratılmış bu hava dolaşımının bozulmaması için yoğunluğunu artıracak konut ve ticaret yerine park, kongre amaçlı kullanılabilecek kültürel tesisler, küçük spor sahaları gibi kamunun sosyal donatı gereksinimlerini karşılayacak kullanışlar ile yer altına da teknik donatı eksikliğini giderecek kapalı bölge otoparkları yapılmalıdır.

Bilindiği üzere Planlama, Etiği ve buna bağlı olarak ta tüm çalışmaları yasal kurallar ve plan yapımına ilişkin ilkeler, yazılı yasal belgeler, yargı denetimi, eğitim ve deneyim süreçleri ile beslenen, etik kural ve ilkelerle bütünleşen bir yapıda oluşmaktadır.

Anayasamızın;

35.Maddesinde; Herkes, mülkiyet ve miras haklarına sahiptir. Bu haklar ancak kamu yararı amacıyla kanunla sınırlanabilir. Mülkiyet hakkının kullanılması toplum yararına aykırı olamaz,

 

56.Maddesinde; Herkes, sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahiptir. Çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini önlemek Devletin ödevidir,

Denilmektedir.

Bunları yanı sıra İmar Kanunu ve Yönetmelikleri açısından Plan değişikliği, İmar Kanununun Plan Yapımına Ait Esaslara Dair Yönetmelik 17 Mart 2001 tarih ve 24345 sayılı Resmi Gazete de yayınlanan değişiklik ile şöyle tanımlanmaktadır;

  "Plan ana kararlarını, sürekliliğini, bütünlüğünü, teknik ve sosyal donatı dengesini bozmayacak nitelikte, bilimsel, nesnel ve teknik gerekçelere dayanan, kamu yararının zorunlu kılması halinde yapılan plan düzenlemeleridir".

Plan Değişikliğinde Sağlaması Gereken Kurallar Şöyledir.

  Plan değişikliğini kamu yararının zorunlu kılması gerekir.

  Plan değişikliği, plan kararlarına uygun olmak zorundadır.

  Plan değişikliği ile plan kararlarının sürekliliği bozulamaz.

  Plan değişikliği, planın sosyal ve teknik donatı dengesini bozamaz.

  Plan değişikliği, bilimsel, nesnel ve teknik gerekçelere dayalı olmalıdır.

 

İlana çıkan söz konusu imar planı değişikliğinin "Yapı ve Nüfus Yoğunluğunu Etkileyen Plan Değişikliği" olduğu tespit edilmiştir.

Bu tür plan değişikliklerinde aranacak ölçütler ise;

   Birincisi yapı ve nüfus yoğunluğu artışı ile ortaya çıkan yeni nüfusun gerektirdiği sosyal ve teknik donatı alanlarının yönetmelik ekinde belirtilen standartlara uygun olarak yeniden belirlenmesi yani artırılmasıdır.

  İkincisi genelde kat adedinin artırılması halinde karşılıklı bina cepheleri arasındaki asgari uzaklığın yeniden sağlanmasıdır.

    Ayrıca bu işlem sırasında, planla belirlenen ve düzenleme kapsamında kalan bölgeye dair yapı ve nüfus yoğunluğu kararının bozulmaması da zorunludur. Yani, planın plan değişikliğine konu olan yapı ve nüfus yoğunluğunun bölge genelinde artmaması genel kuraldır.

Askıda belirtilen E:2.50,  Hmax: Serbest Nizam da Konut ve Ticaret alanı yapılaşma şartları üzerinden hesap yapıldığında ( bu bölgedeki aile büyüklüğü olarak 4 kişi alındığında) sadece yeni konut alanlarında yaşayacak yaklaşık 2.200 kişilik nüfus artışı hesaplanmaktadır.

Yönetmeliklerimizde belirtilen ve yukarıda da açıklanan hususlar açısından bölgede yaşayacak her nüfus için gerekli donatı hesabı yapıldığında bu donatı alanları nasıl karşılanacaktır? Üstelik bu alanların değişiklik önerilen planlama sınırı içerisindeki alanlardan olması da istenilen bir husustur.

Mevcut imar planında yeteri kadar donatı alanı ihtiyacı sağlanamamışken stadyumun yerine eksik olan kentsel donatı alanını tamamlayacak sahalar üretmek yerine aksine yoğunluğu artıracak uygulamalar yapılmaktadır. Ayrıca ticaret kullanımı bu bölgede var olan otopark ihtiyacını trafik sorununu çok daha artıracaktır.

Yapılaşma şartında Hmax:Serbest kararı getirildiği tespit edilmiştir. Buradan da plan değişikliğini hazırlayanların gereken detayda araştırma yapmadıkları sonucu çıkmaktadır. Çünkü plan değişliği alanı Şakirpaşa Havaalanı Uçuş Koridoru içerisinde kalmaktadır. Askıya çıkan bu plan sonucunda yapılaşma olması durumunda "uçuş güvenliği" ve dolayısı ile bölgede yaşayanların "can güvenliği" tehlikeli durum yaratacaktır.

Adana kent merkezinde kalan stadyum alanının kent dışına çıkarılması olumludur. Ancak yerine 1940`larda yaratılmış açık yeşil alan uyumunun bozulmaması için yeni ve kente uygun planlama kararı getirilmelidir.

Yapılan söz konusu imar planı değişikliği

 

·        Anayasamıza,

·        İmar Mevzuatımıza ve Kentimize,

·        Plan değişikliğinin kamu yararına ve yoğunluk artışı kurallarına aykırı oluşu,

·        Artan nüfusun ketsel ve teknik altyapı standartlarını karşılamadığı,

·        "uçuş konisi" gibi eşiklere dikkat edilmeden hazırlandığı

 

gerekçeleri ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığının 01.04.2013 tarih ve 4980 sayılı Olur`ları ile re`sen onaylanan ve 11.04.2013 tarihinden itibaren 30 gün süre ile Çevre ve Şehircilik Adana İl Müdürlüğü`nde askıya çıkarılan plana itiraz ediyoruz.

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>