Etik İlkeler Özlük Hakları
ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ‘RANT KÖRLÜĞÜ’ YAŞIYOR…
BASIN AÇIKLAMALARI
Yayına Giriş Tarihi
2013-02-05
Güncellenme Zamanı
2013-02-05 10:53:32
Yayınlayan Birim
MERKEZ

Ankara, 05 Şubat 2013

  TMMOB ŞEHİR PLANCILARI ODASI

BASIN DUYURUSU

 

ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ‘RANT KÖRLÜĞÜ‘ YAŞIYOR...

Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nin ‘kentsel dönüşüm‘ adı altında yürüttüğü ‘rant operasyonları‘ onlarca kez yargıdan döndüğü halde, Belediye tarafından benzer girişimler son yıllarda ısrarla sürdürülmektedir. Bugüne kadar alınan yargı kararlarının gereğini yapmaktan kaçınan, yargı kararına aykırı belediye meclis kararları alınmaya devam eden Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi, belediye yönetimi tarafından yanlış yönlendirilerek yargı kararlarına karşı direnişin aracı haline getirilmiştir.

Bugüne kadar büyük bölümü boş, yapılaşmaya açılmaması gereken, kentin nazım imar planı ile değeri düşürülerek el değiştirmesinin önü açılmış alanlarda yürütülen rant operasyonlarının yarattığı göz kamaştırıcı ışıltı, Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nde ‘Rant Körlüğü‘ yaratmıştır.

Türkiye kentlerini afetlerin yıkımlarından kurtaracağı iddia edilen 6306 sayılı "Afet Riski Altındaki Alanların Dönüştürülmesi Hakkında Yasa" uyarınca tanımlanan yetkinin gerçekten risk taşıyan, ‘riski yüksek‘ alanlar yerine ‘rantı yüksek‘ alanlarda kullanılması, ‘Rant Körlüğü‘nden başka bir şey değildir. 

Bu kapsamda, Ankara‘da gerçek anlamıyla risk taşıyan bölgelerde yaşayanlar kaderini beklerken, öncelikle Dikmen Vadisi‘nin yasal dayanaktan ve gerekçeden yoksun biçimde ‘riskli alan‘ ilan edilmesi ve bu kararın Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ile Bakanlar Kurulu tarafından da benimsenmiş olması kabul edilemez bir büyük hatadır.

25 Ocak 2013 tarihli Resmi Gazete‘de yayımlanan, Dikmen Vadisi‘nin riskli alan ilan edilmesine ilişkin Bakanlar Kurulu Kararı, Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nde var olan ‘Rant Körlüğü‘nün bulaşıcı olduğu endişesini doğurmaktadır.

Ankara Büyükşehir Belediyesi‘nin yaşamakta olduğu ‘Rant Körlüğü‘, kentte var olan sorunlu alanların görülmesini engellerken, rant ışıltısına sahip alanların görülmesini kolaylaştırmaktadır. Demetevler benzeri, yüksek katlı kaçak yapıların yoğunlaştığı, gerçek anlamda riskli bölgelerde yaşayanlar kendi kaderleri ile baş başa bırakılırken, Dikmen Vadisi ve Mamak Dostlar Mahallesi gibi, tek katlı gecekonduların bulunduğu, gerek zemin açısından ve gerekse yapılaşma açısından riski düşük, rantı yüksek bölgelerde rant aktarma operasyonları "riskli alan" kararlarıyla sürdürülmektedir.

Yaşanan deneyimler, başta Ankara Büyükşehir Belediyesi olmak üzere belediyelerimizin bir bölümünün, çıkan son yasal düzenlemeyi de tıpkı kentsel dönüşüm uygulamalarında olduğu gibi rant amaçlı kullanma arayışında olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı‘nın belediyeler tarafından yapılan başvuruları daha özenli biçimde değerlendirmesi, rant körlüğü içindeki belediyelerin başvurularını bilimin ve tekniğin süzgecinden geçirmesi ve engellemesi gerekmektedir. Böylesi bir tutum, kamusal sorumluluğun ve Yasanın çıkarılış amacı konusunda inandırıcı olmanın gereğidir.

Başta Ankara Büyükşehir Belediyesi yönetimi ve meclis üyeleri olmak üzere, kamu sorumluluğu üstlenmiş olan tüm ilgililerin, rant körlüğünden kısa süre içinde kurtulmalarını ve rantı değil kenti ve yaşayanlarını önceleyen kararlara imza atmalarını bekliyoruz.

Kamuoyuna saygı ile duyurulur.

 

Necati UYAR

TMMOB Şehir Plancıları Odası Genel Başkanı

 

 

  

 

 

 

TMMOB
Şehir Plancıları Odası

Çerez Politikası & Gizlilik Sözleşmesi

Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için amaçlarla sınırlı ve gizliliğe uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Çerezleri nasıl kullandığımızı incelemek ve çerezleri nasıl kontrol edebileceğinizi öğrenmek için Çerez Politikamızı inceleyebilirsiniz

kişisel verilerinizin Odamız tarafından işlenme amaçları konusunda detaylı bilgilere KVKK sayfamızdan ulaşabilirsiniz.

"/>